Så undersöker du sökresultatet

Undersök befintligt sökresultatet innan du börjar skriva sökordsoptimerat content till din hemsida. Så här undersöker du sökresultatet steg för steg.

Content specialist som undersöker sökresultatet

 


Så här undersöker du sökresultatet

  1. Öppna Google (helst i ett inkognitofönster)
  2. Sök efter ditt sökord
  3. Ställ dig dessa frågor
    1. Vilket content rankar topp 10?
    2. Vilken contenttyp används?
    3. Vilket contentformat används?
    4. Vem är målgruppen?
    5. Vad kan du göra bättre än konkurrenten?

Vad är SERP?

SERP är en förkortning för Search Engine Results Page. Det är sökmotorns resultatsida efter att du gjort en sökning på exempelvis Google. En SERP kan bestå av olika element beroende på din sökning. Några av de vanligaste är organiska sökresultatet, annonsering, utvalda utdrag, bilder, videos, kartor, recensioner, betyg och andra frågar också.

Vilket content rankat topp 10?

Spara länkarna till alla artiklar som rankar topp 10, för det sökord du planerar att skriva om, i det organiska sökresultatet. Gå sedan igenom var och en av artiklarna

Vilken contenttyp används?

Fundera över vilken contenttyp som används i de olika artiklarna. Troligen kommer du se ett mönster vilken contenttyp som används. Ett tips är att använda detsamma till ditt innehåll. Vanliga contenttyper kan vara artikelsida, landningssida, kategorisida eller produktsida.

Artikelsida

En vanligt förekommande contenttyp som används till sökordsoptimerade artiklar, guider och blogginlägg.

Landningssida

En sida där dina besökare landar efter att ha klickat på en länk. Sidan har ofta ett tydligt mål, exempelvis att genomföra ett köp, registrera sig för ett nyhetsbrev eller boka en tid.

Kategorisida

En sida som ger översikt över produkter eller artiklar som finns inom en viss kategori på hemsidan. Kategorisidan hjälper besökaren att navigera på hemsidan.

Produktsida

En produktsida presenterar en specifik produkt genom produktbilder, produktinformation, produktbeskrivning och pris.

Vilket contentformat används?

Utforska vilket contentformat som används. Är det blogginlägg, topplistor, så-här-gör-du-guider, jämförelser, recensioner eller intervjuer? Se till att du använder ett liknande format när du skapar ditt innehåll.

Vem är målgruppen?

Vem riktar sig innehållet till? Är det skrivet till nybörjaren, experten eller är det den optimala guiden som täcker in allt inom ämnet?

Vad kan du göra bättre än konkurrenten?

Genom att undersöka samtliga artiklar som rankar topp 10 för sökordet kommer du ha en hel del lärdomar om vad du kan göra ännu bättre än konkurrenten. Glöm inte det när du sedan börja skapa ditt innehåll.

Publicera optimerat content

Följ min checklista steg för steg för att publicera optimerat content på din webbplats och förbättra din synlighet, öka antalet besökare och användarupplevelsen av din webbplats.

Så publicerar du optimerat content

Vill du få fler tips om att publicera optimerat content på webben?

Följ mig på Instagram för att få fler tips om hur du skapar SEO-content till din webbplats. Lämna gärna en kommentar om artikeln var användbar. Skicka mig ett mejl om du undrar över något eller vill anlita mig för att få hjälp med ditt content. Eller connecta med mig på Linkedin.

Så kan du jobba med mig

Lycka till med din nästa publicering!

Skriven av:

Amanda Andersson
Frilansande Content Manager

Amanda har 15 års erfarenhet som Content Manager från några av Sveriges främsta varumärken och driver sedan 2021 Webbkommunikatör Stockholm AB.

2 thoughts on “Så undersöker du sökresultatet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här sidan använder cookies. Du accepterar våra villkor genom att fortsätta använda webbplatsen.   Läs mer