Så publicerar du optimerat content

Så publicerar du optimerat content på webben. Jag arbetar som frilansande Content Specialist och har mångårig erfarenhet av att publicera content online. Här hittar du min checklista för hur du publicerar optimerat content som kommer driva organisk trafik till din hemsida 

Content Specialist som publicerar optimerat content på webben.

Så publicerar du optimerat content på webben – steg för steg

Följ min checklista steg för steg för att publicera optimerat content på din hemsida och förbättra din hemsidas synlighet, öka antalet besökare och användarupplevelsen av din hemsida.

  1. Välj sökord till artikeln
  2. Skriv unikt, relevant & uppdaterat innehåll
  3. Korrekturläs artikeln
  4. Använd korrekt rubrikstruktur
  5. Inkludera en punktlista
  6. Skriv en Meta title & description
  7. Länka till relaterat content
  8. Minska storleken på bilderna
  9. Skriv en alt-text till varje bild

Har du valt ett sökord till artikeln?

Börja med att välja ett relevant sökord som du vill fokuserar på. Välj ett sökord med hög sökvolym, då vet du att det finns ett intresse för ämnet du ska skriva om. Om du även hittar ett sökord med låg konkurrens så ökar möjligheterna till att din artikel kommer hamna högt upp i sökresultatet.

Kom ihåg att ett sökord inte behöver vara endast ett ord. Utan kan bestå av flera ord. Exempelvis ”Stockholms bästa brunch”. Se till att inkludera sökordet på ett naturligt sätt genom hela artikeln. Det är avgörande för att göra din artikel synlig i sökmotorernas resultat.

Är innehållet unikt, relevant & uppdaterat?

Skriv alltid unikt och relevant innehåll som ger ett mervärde för läsarna. Uppdatera din artikel regelbundet för att hålla den aktuell och attraktiv för sökmotorerna.

Har du korrekturläst artikeln?

Korrekturläs din artikel noggrant för att undvika stavfel och grammatiska fel. Läsbarhet är viktigt för användarupplevelsen och sökmotorernas bedömning av din artikel. Ett tips kan vara att läsa artikeln högt för sig själv eller be en kollega att läsa igenom artikeln. Det är lätt att missa fel i sina egna texter.

Har du använt en korrekt rubrikstruktur?

Använd H1-rubrik för att tydligt ange ämnet för din artikel och endast en gång per artikel. H2- och H3-rubriker använder du sedan för att strukturera resterande innehåll. Det hjälper både läsare och sökmotorer att förstå innehållet bättre.

Kan du inkludera en punktlista?

En punktlista gör det enklare för läsarna att snabbt ta till sig informationen. Använd punktlistor för att presentera listor, steg-för-steg-instruktioner eller uppräkningar. Tänk på att hålla varje punkt kort.

Har du skrivit en Meta title & description?

Optimera din Meta title och Meta description. Tänk på Meta title och description som en löpsedel som ska locka läsare att välja just din artikel i sökmotorsresultatet. Se till att inkludera ditt nyckelord och en intressant beskrivning av innehållet.

Har du länkat till relaterat content?

Inkludera interna och externa länkar till relaterat och trovärdigt content. Det hjälper inte bara läsarna att hitta mer information, utan det är också bra för SEO.

Är bilderna sparade i minsta möjliga filstorlek?

Optimera bilderna för webben genom att komprimera dem till en minsta möjliga filstorlek. Det hjälper till att förbättra sidans hastighet, vilket är viktigt för både användarupplevelsen och SEO.

Har bilderna en alt-text?

Glöm inte att ge dina bilder en beskrivande alt-text. Detta hjälper sökmotorerna att förstå vad bilderna handlar om och kan bidra till att öka din synlighet i bildsökningar. Samt hjälper den som använder hjälpmedel för att läsa din hemsida att förstå.

Vill du få fler tips om att publicera optimerat content på webben?

Avslutningsvis följ mig på Instagram för att få fler tips om hur du skapar SEO-content till din hemsida. Lämna gärna en kommentar om artikeln var användbar. Skicka mig ett mejl om du undrar över något eller vill anlita mig för att få hjälp med ditt content. Eller connecta med mig på Linkedin.

Så kan du jobba med mig

 Lycka till med din nästa publicering!

Skriven av:

Amanda Andersson
Frilansande Content Manager

Amanda har 15 års erfarenhet som Content Manager från några av Sveriges främsta varumärken och driver sedan 2021 Webbkommunikatör Stockholm AB.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här sidan använder cookies. Du accepterar våra villkor genom att fortsätta använda webbplatsen.   Läs mer