Vad gör en Content Manager?

En Content Manager ansvarar för innehåll i digitala kanaler. Genom att planera, skapa, uppdatera och publicera innehåll på exempelvis en hemsida. Här kan du läsa mer om vad en Content Manager kan hjälpa dig med.

En Content Manager planerar, skapar, uppdaterar och publicerar innehåll i digitala kanaler.

Vanliga arbetsuppgifter

  • Skriva, redigera och publicera innehåll
  • Mäta, analysera och optimera innehåll
  • Researcha nya innehållsidéer
  • Skapa och utföra innehållsstrategi och plan
  • Säkerställa tonaliteten
  • Följa och analysera webbstatistik
  • Publicera innehåll i CMS-verktyg
  • Bildredigering och hantering

Liknande roller

Content Manager, content specialist, webbredaktör och webbkommunikatör är alla roller som kan innehålla snarlika arbetsuppgifter. Kärt barn har många namn!

Anlita en Content Manager

Behöver du förstärka eller avlasta ditt digitala team under en tid? Anlita en frilansande Content Manager, Webbredaktör eller Webbkommunikatör för att göra jobbet på distans eller på plats, som finns där när du behöver den.

Så kan du jobba med mig

Skriven av:

Amanda Andersson
Frilansande Content Manager

Amanda har 15 års erfarenhet som Content Manager från några av Sveriges främsta varumärken och driver sedan 2021 Webbkommunikatör Stockholm AB.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här sidan använder cookies. Du accepterar våra villkor genom att fortsätta använda webbplatsen.   Läs mer